• slide1
  • slide2
  • slide3
  • slide4
  • slide5

Ruiken

Wie denkt aan een geur kan deze al bijna ruiken! Denk aan koffie, pannenkoeken, vers gebakken brood en je krijgt al ‘zin’. Geuren zijn krachtige gemoedsregelaars. Ze zijn direct aan een emotie gekoppeld. Bij dementerenden komen herinneringen nog wel naar boven als zij een geur ruiken. Zelden wordt het geurvermogen aangetast, ook al kunnen de geuren niet bewust worden benoemd, of herkend, de gerelateerde emotie komt nog wel. De inzet van geuren die een positieve herinnering en emotie oproepen kan heel effectief zijn .

Omdat wij ademen moeten wij wel ruiken. Het effect van een geur is niet alleen in onze neus maar ook in onze belevingswereld. Het heeft een psychologisch effect.
In een vergaderruimte kan het voor een nieuwkomer naar lichaamsgeur ruiken. De mensen die daar al een tijdje zitten merken daar niks van; mensen wennen aan de geur. Ons reukzintuig is gedurende de evolutie gereduceerd en dus kunnen we slechts in beperkte mate geuren waarnemen, maar toch heeft de beleving van de geur een niet te ontkennen effect. Vaak waarderen we de geur naarmate we de geur beoordelen als zuiver, of 'echt'. Negatief gebruiken we het in uitspraken als: er zit ergens een ‘luchtje’ aan, we ruiken onraad en geld stinkt zelfs!
Geur verteld ons over de waarde van dingen om ons heen. We kunnen een vieze geur niet maskeren in een gebouw, wel weghalen. Dat maakt binnenkomen al makkelijker.

Verbeteren van geur in huis of werkplek leidt al snel tot beter eten en prettiger gedrag!

spacer